Hatha Yoga

Ha (zon)  tha (maan)!

Stress, werkdruk, deadlines, altijd maar moeten … Presteren is in onze cultuur een hot item. Maar goed en fout zijn zaken van het ego. In Hatha probeer je dat juist los te laten. Je gedachten los te laten. De dingen te laten gebeuren en daar toeschouwer van te zijn. Dat bewustzijn kunnen mensen alleen op eigen kracht, met hun lichaam bereiken.

In de naam Hatha komen de Sanskriet-woorden ha (zon) en tha (maan) samen. De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In de Hatha yoga komen die tegengestelde energieën samen. Door je concentratie en adem naar punten in het lichaam te verplaatsen, breng je daar bewustzijn.

Elke les heeft 5 belangrijke pijlers :

  • Voorbereiding: in een rustige, neutrale houding probeer je in het hier en nu te zijn.
  • Aannemen: op vloeiende, natuurlijke wijze beweeg je je naar de houding. Zonder forceren. De lichamelijke prestatie is onbelangrijk. Dat je jezelf helemaal dubbel kunt vouwen is leuk, maar het wordt pas yoga als de ervaring vooropstaat.
  • Aanhouden: al ademend blijf je enige tijd in de houding, de spanning over je spieren spreidend. Zo blijf je alert.
  • Waarneming: in een rusthouding ga je na wat de uitwerking van de houding is. Doorgaans neem je asana’s (yogahoudingen)  meerdere keren aan. Zo wordt de houding je eigen en is het eenvoudiger om je er volledig op te concentreren. Het wordt een houding van lichaam én geest.
  • Ontspanning : Naast yogahoudingen omvat een Hatha Yoga les ook ontspanning aan het begin en het einde van de les en tussen verschillende poses door.

Kom gratis kennismaken!

Kom gratis proeven van een van onze groepslessen of train een keer in onze fitness.

Hoe werkt het?

  • Vul het fomulier hiernaast in
  • Download de bon voor gratis proefles of fitnessbeurt
  • Breng de bon mee naar Fit to go!